Svetovni dan srca 2016

Svetovni dan srca 2016
29. 9. 2016 Martina Borovnik

Velenje: 29.9.2016

Svetovni dan srca 2016 “Dajmo življenju moč”

 

Svetovni dan srca je vsako leto 29. septembra in po sedemnajstih letih obeležitve (tudi v Sloveniji) ostaja edinstvena priložnost za uvrstitev preprečevanja bolezni srca in ožilja v osrčje prednostnih nalog na področju zdravja in širše. Izbrano geslo v letu 2016 je »Dajmo življenju moč« . »Srce daje našemu telesu in življenju moč. S srcem ljubimo, se smejemo in polno živimo svoje življenje.« Zaradi tega je tako pomembno, da skrbimo za njegovo zdravje. Če zanj ne skrbimo, se izpostavljamo tveganju za nastanek srčno-žilne bolezni, kamor sodijo bolezni srca in možganska kap. Te bolezni so največji ubijalci, vsako leto odgovorni za 17,5 milijona prezgodnjih smrti in do leta 2030 pričakujemo, da se bo ta številka povzpela na 23 milijonov. Spodbudno pa je to, da je mogoče veliko srčno-žilnih bolezni preprečiti. Potrebnih je le nekaj preprostih sprememb in naše srce bo ostalo močno in zdravo. To so spremembe v vsakdanjem življenju: zdrav način prehranjevanja, redna in zadostna telesna dejavnost, izogibanje kajenju, preverjanje zdravstvenega stanja, ki dovolj zgodaj pokaže velikost tveganja za nastanek srčno žilne bolezni (krvni tlak, holesterol, sladkor v krvi, ITM,…). Z zdravim načinom prehranjevanja bomo svojemu srcu zagotovili moč, da nam bo lahko omogočilo življenje, kot si ga želimo. Poskusimo se izogibati predelanim in predpakiranim živilom, ki pogosto vsebujejo preveč sladkorja in nezdravih maščob, zmanjšajmo količino zaužitih sladkih pijač in sadnih sokov ter raje izberimo vodo ali nesladkane pijače, zamenjajmo slaščice s sadjem skušajmo zaužiti pet porcij (približno za eno pest vsake) sadja in zelenjave na dan – lahko v sveži, zamrznjeni, konzervirani ali sušeni obliki, omejimo količino zaužitih alkoholnih pijač v skladu z zdravstvenimi priporočili, doma si pripravimo zdrav obrok, ki ga lahko odnesemo s seboj na delo ali v šolo. S pomočjo redne telesne dejavnosti lahko zmanjšamo tveganje za nastanek bolezni srca in se obenem tudi odlično počutimo. Prizadevajmo si za najmanj 30 minut zmerne telesne dejavnosti, vsaj petkrat na teden igre, hoja, gospodinjska opravila, ples – vse šteje! , povečajmo vsakodnevno telesno dejavnost – izberimo stopnice namesto dvigala ter hojo ali kolo namesto vožnje z avtomobilom ali avtobusom, telovadimo s prijatelji in družino – to nas bo spodbujalo in zabavalo! Pred izvajanjem načrta telesne vadbe se posvetujmo z zdravnikom. Ne kadimo ali prenehajmo kaditi. S tem bomo največ naredili za izboljšanje zdravja srca. V dveh letih po prenehanju kajenja se znatno zmanjša tveganje za nastanek srčno-žilne bolezni, v petnajstih letih po prenehanju kajenja je tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja znova enako tveganju kot pri nekadilcih, pasivno kajenje je lahko vzrok za nastanek bolezni srca pri nekadilcih, s prenehanjem kajenja bomo izboljšali tudi zdravje ljudi okrog nas, če imamo težave s prenehanjem kajenja, poiščimo strokovno pomoč, pozanimajmo se, kje lahko dobimo pomoč za prenehanje kajenja (delavnice, tečaji, …

Skrb za srce se začne s poznavanjem tveganja za nastanek bolezni, zato se pozanimajmo o svojem zdravju (krvni tlak, holesterol, sladkor, trigliceridi v krvi, idr.). Obiščimo zdravnika in opravimo nekaj preprostih pregledov. Ne pozabimo, znanje je moč!

heart-tree

Zdravstveno vzgojni center Velenje

Karmen Petek, mag. zdrav. nege